Deze week heb ik de tijd genomen om te sleutelen aan de website van pi-ProductivITy. Twee belangrijke aspecten zijn daarbij aan bod gekomen: SEO en blog-commentaren.
Commentaren toevoegen aan artikels is nu mogelijk voor de bezoekers van de site.
De toevoeging van blog-commentaren is de meest zichtbare aanpassing, en tegelijk ook de meest uitdagende. De drie eerder verschenen artikels had ik gepubliceerd in een standaard “blog” omgeving. Daarbij stootte ik op een paar belangrijke beperkingen :
- Het is met de gangbare hulpmiddelen onbegonnen werk om commentaren mogelijk te maken op een 4-talige blog. Immers, commentaren wil de gebruiker graag gebundeld zien per artikel, terwijl de vorige uitwerking als gevolg had dat bijvoorbeeld commentaren op de Engelstalige versie van het artikel niet zichtbaar zouden zijn op de anderstalige versies van hetzelfde artikel.
- Bij het veranderen van de taalkeuze van de blog moest de gebruiker telkens weer naar de artikellijst, omdat eigenlijk de verschillende taalversies van hetzelfde artikel als “aparte” posts behandeld werden.
Daarom is de hele blog op de schop gegaan en opnieuw geconfigureerd. Voortaan wordt ieder artikel als 1 geheel behandeld, met zijn 4 taalversies en alle eventuele commentaren van bezoekers.
Bezoekers van de site kunnen voortaan opmerkingen of suggesties plaatsen bij de artikels (rechtstreeks op onze website), en een appreciatie voor het artikel uitdrukken met een 5-sterren-score.
De oude versies van de artikels zullen een dezer dagen “opgeruimd” worden, en de nieuwe versies zullen opnieuw op Facebook, LinkedIn en Twitter worden gedeeld. Waar mogelijk en relevant zal iedere comment op de artikels beschikbaar gemaakt worden in de vier talen die op de website beschikbaar zijn.
Minder zichtbaar en minder uitdagend (maar wel veel meer werk) was het optimaliseren van de website voor zoekmachines zoals Google.
Deze “Search Engine Optimisation” (kortweg SEO) gebeurt buiten het zicht van de bezoeker van de site, maar zorgt er onder andere voor dat bij het zoeken naar kernwaarden via bijvoorbeeld Google de zoekresultaten optimaal worden voorgesteld en dat de “score” bij de zoekmachines verbetert (door kwalitatief op de site in te grijpen, niet door voor die score te betalen.
Ook zijn er nu “deelknoppen” voor Facebook, Twitter en LinkedIn op elke pagina van de site, die verschijnen zodra de muis over de deelcirkel beweegt, zodat de bezoeker nu gemakkelijk die informatie kan verder delen via deze sociale media platformen.
Ik hoor graag (via het contactformulier of via commentaren op dit artikel) wat Uw impressies en suggesties zijn over de gebruikservaring van de website.